Приветствую Вас, Гість

ВІДДІЛ ОСВІТИ КРАСНОАРМІЙСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ

МЕТОДИЧНИЙ КАБІНЕТ

 

 

 

 

 

Опис авторської педагогічної

інновації з теми:

«Соціалізація особистості учня в умовах реалізації Державного стандарту загальної освіти»

 

 

 

 

 

 

 

2015 рік

Опис авторської педагогічної інновації з теми:

«Соціалізація особистості учня в умовах реалізації Державного стандарту загальної освіти»

Актуалізація проблеми

Без социализации человек не может

существовать как член общества.

 (Т. Г. Грушевицкая)

     Відомо, що дитина при народженні є відкритою особистістю, здатною до набуття великої кількості соціальних, культурних та лінгвістичних норм. Нажаль в процесі соціалізації в уособленому  суспільстві ця відкритість втрачається, формується монокультурна і монолінгвістична персона.  Вивчення іноземних мов сприяє формуванню плюралістичного світогляду.

     Загальноосвітня школа не може стояти осторонь тих соціальних проблем, які сьогодні виникають перед суспільством. Школа є багатогранною соціально-педагогічною системою, яка має відобразити життя сучасного суспільства і покликана формувати інтелектуальну, творчу та ініціативну особистість, яка здатна жити та творити в принципово сучасних умовах, в умовах  економічного та політичного існування країни, завдяки якій забезпечується  прогрес розвитку сучасного суспільства, виведення держави на рівень світової цивілізації.

     Основа механізму соціалізації полягає в соціальній діяльності особистості (спілкування, гра, навчання, пізнання, праця) завдяки якій відбувається виникнення свідомості та самосвідомості, йде процес засвоєння загальних способів практичної діяльності, формуються соціальні зв'язки, здатність орієнтуватися у суспільних подіях. У процесі соціалізації особистість відіграє як пасивну (засвоєння соціального досвіду, сприйняття цінностей та ін.), так і активну роль (вироблення певної системи орієнтацій, установок, тощо). Незважаючи на те, що ця активність зосереджена на самовдосконаленні та не поширюється на середовище соціалізації, не можна не погодитися з тим фактом, що соціалізація є неможливою без активної участі самої особистості в процесі засвоєння соціального досвіду та культури.

Теоретичні основи роботи вчителя

     ПОНЯТТЯ «соціалізація» ( від лат. socialis - суспільний ) все активніше використовується як наукова категорія представниками широкого спектра наук – філософії, соціології, психології, політології, педагогіки та іншими. Багато авторів та дослідників описали ці сучасні моделі соціалізації в різних формах, а саме:

 

 

Завдяки даним моделям виховання учня розглядається як єдиним механізм соціалізації. Один з провідних чинників соціалізації дитини – це інститут соціального виховання. Велика кількість науковців вважають таким інститутом – сучасну школу,  де стикається різноманітність гранів сучасного людського життя. Завдяки модернізації моделі навчально-виховного процесу в сучасній школі з’являється можливість для створення передумов для втілення в життя заходів, які сприяють піднесенню ролі соціальної компетентності учнів.

Теоретичну основу дослідження складають: філософські концепції соціалізації особистості Ф. Гіддінгса, Е. Дюркгейма, П. Наторпа, Ч. Кулі, Г. Тарда, З. Фрейда та українських учених щодо трансформування освітніх систем (В. Андрущенка, І. Зязюна, В. Кременя); концептуальні положення методології сучасної історико-педагогічної науки українських учених (Л. Вовк, Н. Дем’яненко); загальнопедагогічні, психологічні та соціологічні підходи до соціалізації особистості (І. Кона, М. Лукашевича та ін.).

Джерельною базою дослідження є:

  • державні документи й матеріали щодо становлення та розвитку педагогічної думки й шкільної практики в Україні у 20-ті роки ХХ століття;
  • педагогічна спадщина провідних діячів освіти та педагогів 20-х років ХХ століття (С. Ананьїна, І. Соколянського та ін.), у якій висвітлюються теоретичні засади та практичні підходи до розв’язання проблем соціалізації особистості в досліджуваний період;
  • праці зарубіжних учених у галузі філософії, соціології, психології (Е. Дюркгейма, Ч. Кулі, Т. Парсонса, Г. Спенсера, Г. Тарда, З. Фрейда,);
  • праці сучасних учених у галузі теорії та історії педагогіки (В. Бондаря, І. Зязюна, О. Плахотнік, О. Сухомлинської та ін.);
  • праці сучасних учених у галузі соціальної педагогіки (О. Безпалько, Б. Грушина, І. Звєрєвої, А. Капської, Л. Коваль, Б. Лихачова, В. Поліщук та ін.);

Вивчення феномена “соціалізація” засвідчує, що воно є багатоаспектним поліфункціональним терміном, який у кінці ХХ століття переосмислюється  та уточнюється як у зарубіжній, так і вітчизняній педагогічній науці. До розв’язання зазначеної проблеми звертаються різні вчені: філософи (В. Асмолов, Л. Бєляєва), соціологи (В. Єхало, І. Кон), психологи (А. Абдюкова, Н. Андрєєва) та педагоги (Л. Гордін, Р. Граніна).

Розуміння сутності поняття “соціалізація” в сучасній соціально-педагогічній науці ґрунтується на таких ступенях (сходинках):

 

 

Провідні ідеї інноваційної діяльності вчителя

     Проблема соціалізації учнів має бути розглянута як вміння організовувати свої взаємини із суспільством. Саме тут постає найголовніше завдання вчителя загальноосвітнього навчального закладу, яке полягає в реалізації технології конструктивних взаємодій між усіма системами становлення особистості:

  • Учень – учень (слід відрізняти взаємини старшокласників та однолітків);
  • Учень – вчитель;
  • Учень – батьки;
  • Учень – соціум;
  • Батьки – вчителі.

     Реалізація мети курсу «Іноземна мова», яка полягає у формуванні ключової комунікативної компетентності, вимагає формування в учнів початкової школи лінгвістичних, загальнонавчальних і соціокультурних компетенцій, що полягає в знаннях суспільства та культури країни, мова якої вивчається в межах передбаченої новою програмою тематики, яка пов’язана з такими аспектами:

  • Повсякденне життя;
  • Умови життя;
  • Міжособистісні відносини (стосунки);
  • Цінності та норми поведінки;
  • Соціальні правила поведінки;
  • Здатність до визначення та використання різних стратегій для контакту з представниками інших структур.

     Саме це, на мою думку, є здійсненням соціалізації на уроках англійської мови. Покликання сучасної школи полягає в забезпеченні учнів глибокими знаннями наук та в формуванні гармонійно розвиненої особистості. Реалізація цих аспектів можлива завдяки використанню на уроках іноземної мови інформаційних технологій навчання та технологій інтегрування.

Технологія роботи

     Модернізація змісту освіти країни відчуває певний вплив, який залежить від сучасного етапу розвитку сучасного суспільства, що напряму пов’язано з інноваційними процесами, які в ній відбуваються під час вивчення іноземних мов.

     У наш час головним соціальним замовленням суспільства є виховання, розвиток і навчання особистості. Розвиток особистості як суспільно-соціальної істоти особливо активно здійснюється в середньому і старшому підлітковому віці. І насамперед у цей період особливо важливим є процес соціалізації підлітка.

     Соціалізація це на думку американського соціолога Ф.Г.Гідінгса розвиток соціальної природи чи характеру особистості,  підготовка людського матеріалу до соціального життя. Тому особу увагу соціалізації учнів учитель  приділяє на уроках англійської мови. Так розвитку соціалізації учнів сприяють теми уроків «Погода», «Дозвілля», «Зовнішність», «Подорожі», «Спорт», «Турбота про здоров’я», «Захист навколишнього середовища». На думку Оксани Анатоліївни, вони розвивають вміння послідовно та логічно формулювати мовленнєвий вчинок, працювати в парі та в команді, вдосконалюють соціальну, самоосвітню, полікультурну, здоров’язбережувальну, комунікативну компетентності. 

     На уроках Оксана Анатоліївна спрямовує учнів на включення їх в систему суспільних відносин і формування у них соціальних навичок. На уроках англійської мови вчитель розв’язує завдання соціологізації, які, таким чином, постають  одночасно і ціллю, і способом навчання. У процесі занять учні вивчають оточення і самих себе. У значній мірі цьому допомагають рольові та ділові ігри, у ході яких учні (діти):

  • виступають у конкретних соціальних ролях;
  • виробляють низку рішень;
  • підходять до результату, ціллю якого є знаходження правильного рішення на певне соціальне питання у ситуації, найбільш розповсюдженій у реальному житті.

     Усе це допомагає учням адаптуватися в оточуючому соціумі.

     Вчитель включає рольові ігри на будь-якому етапі навчання, проте  зазвичай, такий вид діяльности залишає на заключні або узагальнюючі уроки. Оскільки гра потребує від учасника вільного володіння матеріалом, створення оригінального продукту-схеми, проекту комунікативного спілкування, а на початковому етапі обробки матеріалу необхідно використовувати імітаційну гру, яка має такі ознаки:

-         наявність моделі соціальної системи ( конкретна ситуація спілкування: магазин, бібліотека, вокзал і т. д.); Додаток 1

-         наявність шаблону, системи спілкування, доведених до автоматизму; 

-         наповнення цього шаблону лексичним та змістовним змістом, який відповідає даній ситуації.

    Учитель завдяки  використанню сучасних комп’ютерних технологій у повсякденному житті готує учнівську молодь до реальної необхідної суспільству трудової діяльності, формується позитивне ставлення до сучасних засобів інформаційних технологій ,    

          Інформаційні технології дозволяють вчителю поєднати процес навчання іноземним мовам з інтересами, емоціями, почуттями та життям учнів, забезпечити органічну єдність емоційного та інтелектуального компонентів, які необхідні для всебічного розвитку особистості.

     Отже, відповідно до нового державного  стандарту у сфері вивчення англійської мови, соціалізація ґрунтується на спілкуванні, культурі, мотивації та інтерактивності.

          Таким чином, в основі роботи Оксани Анатоліївни покладено використання інтерактивних форм і методі, ігрових та проектних  технологій  навчання як основи в формуванні соціальної компетентності та створення умов для апробації власних інноваційних ідей. Учитель вважає, що основною метою вивчення іноземної мови є формування та розвиток соціальної компетентності молодших школярів, навчання практичному опануванню іноземної мови.

     Оксана Анатоліївна впевнена в тому, що головне завдання вчителя іноземної мови – створити на уроці та в позакласній роботі з учнями такі умови, за яких мова посідає місце підсвідомого інструмента спілкування, а не безглуздо заучується.

      Учитель активізує пізнавальну діяльність учнів, домагається результативності в роботі засобами інтерактивних форм і методів, інноваційних технологій (навчання у співпраці, проектна технологія, Інтернет-ресурси, рольові та ділові ігри, тощо). На уроках вчитель постійно утримує учнів у динаміці, використовує парні та групові форми роботи, зацікавлює, стимулює їх до висловлювання  власних думок та постійного аналізу інформації. У практиці роботи з учнями вчитель використовує Інтернет – ресурси.  Ця робота продовжується і під час організації позакласних заходів, яка базується з урахуванням індивідуальних можливостей кожного школяра.

Прогнозування результатів

     Представлена модель діяльності вчителя дозволяє:

  • успішно розвивати пізнавальні інтереси, здібності учнів, формувати ключові компетентності, які стануть у нагоді у подальшому житті;
  • підвищувати мотивацію навчанні, забезпечити емоційну задоволеність і соціальну адаптованість учнів, рівноправне повноцінне навчальне середовище в системі «учитель – учень» з метою розкриття, формування та реалізації особистісних якостей учнів;
  • створити умови для практичного опанування іноземної мови кожним учнем; готувати до використання іноземної мови в реальному житті;
  • забезпечити виховні задачі, привчаючи до праці в команді, прислуховуючись до думки своїх товаришів;
  • сформувати всебічно розвиненого соціально-компетентного та життєспроможного громадинина;
  • підвищувати результати навчальних досягнень учнів, розвивати їх творчі здібності, забезпечувати активну участь в конкурсах, олімпіадах;
  • отримати задоволення в процесі навчальної діяльності як учителю, так і учню;
  • сприяти створенню учнівських проектів, їх захисту та втіленню їх в Інтернет-середовище (ведення блогу, сторінки в соціальній мережі, в Інтернет-суспільстві, трансляція на власних каналах YouTube, тощо);
  • сприяти створенню шкільних інтерактивних газет та журналів;
  • використовувати на уроках ляльковий театр з подальшою трансляцією на шкільному сайті або в Інтернет мережі.

 

Додаток 1

Form 2. Topic “Seasons. Weather”

Role game “Little weather forecasters”

Мета:

Тренувати учнів у вживанні лексичного матеріалу за темою, яка вивчається.

Тренувати монологічне мовлення учнів за ситуацією, яка задана вербально та візуально та практикувати учнів у роботі в групах.

Розвивати пам’ять, логічне мислення; вміння послідовно формулювати мовленнєвий вчинок; вміння висловлювати власну думку та прислухатися до думки співрозмовника; вміння працювати в групі.

Формувати соціальну, полікультурну, самоосвітню та комунікативну компетентності.

Виховувати повагу до співрозмовника.

Прищеплювати позитивне ставлення до англійської мови.

Опис діяльності: Учням пропонується об’єднатися в 3 групи. Вони є уявними метеорологами і мають створити усну доповідь про погодні умови в певній країні (1 група – Об’єднане Королівство, 2 – США, 3 – Україна). Під час роботи вони можуть користуватися заготовленими заздалегідь вчителем наборами картинок, або самостійно створити малюнки до своїх прогнозів погоди. Під час презентації колективної творчої роботу, яка має бути представлена або спікером або всією групою, можуть бути використані пісні та вірші. Учні імітують справжній прогноз погоди. Який вони часто бачать по телебаченню. На виконання роботи відводиться 5 хвилин, потім кожна команда презентує свою роботу.

 

 Well, children, now it’s time to work in groups. There are three groups of forecasters in our classroom. The task is to speak about the weather in different countries in different seasons. The first group is going to speak about the weather in the UK. You may choose any season or you may even speak about the weather in all the seasons. The second group is speaking about the weather in the USA. And the weather in Ukraine is the task for our third group. You have to prepare an oral report. You may also use the sets of pictures on your desks. Start your work! You have 5 minutes.

 

Form 3. Topic “Appearance”.

Puppet show “The wooden house”

Мета:

Тренувати учнів у вживанні лексичного та мовленнєвого матеріалу за темою, яка задана візуально.

Тренувати діалогічне мовлення учнів за ситуацією, яка задана візуально.

Розвивати пам’ять, логічне мислення, вміння планувати мовленнєвий вчинок логічно та послідовно; вміння працювати в команді; вміння використовувати отримані знання на практиці.

Формувати соціальну, полікультурну, самоосвітню та комунікативну компетентності школярів.

Виховувати зацікавленість до мови, яка вивчається, до британських традицій та фольклору.

Опис діяльності: Фрагмент уроку на закріплення лексичного та мовленнєвого матеріалу за темою «Зовнішність». Команда учнів отримує завдання розіграти казку «Теремок», але не традиційну, а інтерактивну. До традиційного варіанту учні мають додати опис ховнішності казкових героїв.

 

There stood a small wooden house in the open field. A mouse ran by.

Mouse: Little house, little house! Who lives in the little house?

 Nobody answered. The mouse went into the house and began to live there. 
A frog hopped by.

Frog: Little house, little house! Who lives in the little house?

Mouse: I am a mouse. I’m pretty. I’ve four legs. I’m grey. I’ve got a long thin nose.  My eyes are black. And who are you?

Frog:  I am a frog. I’m green. My eyes are black. I’ve got four legs and I like to hop. I’m thin. Let's live together.

 So the mouse and the frog began living together. A hare ran by. He saw the house and asked.

Hare:  Little house, little house! Who lives in the little house?

Mouse: I am a mouse. I’m pretty. I’ve four legs. I’m grey. I’ve got a long thin nose.  My eyes are black.

Frog: I am a frog. I’m green. My eyes are black. I’ve got four legs and I like to hop. I’m thin. And who are you?

Hare: And I am a hare. I’ve got two long ears. My eyes are small. I’m small and fluffy. My tail is very little. I’m white. Let’s live together.

 The hare jumped into the house and all of them began living together. Then there came a fox. She knocked on the window.

Fox:  Little house, little house! Who lives in the little house?

Mouse: I am a mouse. I’m pretty. I’ve four legs. I’m grey. I’ve got a long thin nose.  My eyes are black.

Frog:  I am a frog. I’m green. My eyes are black. I’ve got four legs and I like to hop. I’m thin.

Hare: And I am a hare. I’ve got two long ears. My eyes are small. I’m small and fluffy. My tail is very little. I’m white.  And who are you?

Fox: And I am a fox. I’m so pretty and kind. I’m red. My eyes are brown. My tail is long and fluffy. I’ve got four legs and two small ears. Let’s live together.

 The fox climbed into the house too. A wolf ran by.

Wolf:  Little house, little house! Who lives in the little house?

Mouse: I am a mouse. I’m pretty. I’ve four legs. I’m grey. I’ve got a long thin nose.  My eyes are black.

Frog: I am a frog. I’m green. My eyes are black. I’ve got four legs and I like to hop. I’m thin.

Hare: And I am a hare. I’ve got two long ears. My eyes are small. I’m small and fluffy. My tail is very little. I’m white.

Fox: And I am a fox. I’m so pretty and kind. I’m red. My eyes are brown. My tail is long and fluffy. I’ve got four legs and two small ears. And who are you?

Wolf: I am a wolf. I’m big and grey. I’ve got big teeth and my eyes are black. I’ve got long tail and big nose. My eyes are black. Let’s live together.

 The wolf climbed into the house too, and they all started living together.  A bear walked by. He saw the house and roared.

Bear:  Little house, little house! Who lives in the little house?

Mouse: I am a mouse. I’m pretty. I’ve four legs. I’m grey. I’ve got a long thin nose.  My eyes are black.

Frog: I am a frog. I’m green. My eyes are black. I’ve got four legs and I like to hop. I’m thin.

Hare: And I am a hare. I’ve got two long ears. My eyes are small. I’m small and fluffy. My tail is very little. I’m white.

Fox: And I am a fox. I’m so pretty and kind. I’m red. My eyes are brown. My tail is long and fluffy. I’ve got four legs and two small ears.

Wolf: And I am a wolf. I’m big and grey. I’ve got big teeth and my eyes are black. I’ve got long tail and big nose. My eyes are black. Who are you?

Bear: And I am a bear!!! I’m so big. I’m brown. I’ve got small tail. My four legs are big. I’ve got a big mouth, a big nose and big teeth. My eyes are brown. Let’s live together.

 The bear started climbing onto the roof and - crushed the whole house! All of the scared animals ran away in different directions! 
 

Form 6. Topic “World around us”

Group work

  •  

Тренувати учнів у вживанні граматичного та лексичного матеріалу.

Тренувати монологічне мовлення учнів за ситуацією, яка задана вербально.

Практикувати роботу в групах.

Розвивати пам’ять, логічне мислення, вміння використовувати отримані знання та навички на практиці; вміння працювати в команді.

Формувати соціальну, полікультурну, самоосвітню та комунікативну компетентності.

Прищеплювати любов та зацікавленість до англійської мови.

Виховувати відповідальне ставленню до навколишнього середовища.

Опис діяльності: Учням пропонується об’єднатися в групи. Ситуація для роботи: в районі ринку є безхатні собаки, яким треба знайти домівки. 1 група пише замітку у шкільну газету. 2 група – робить листівку, яку має розмножити та розвісити в суспільних місцях мікрорайону, 3 група – працює на шкільному сайті, викладаючи інформацію про безхатніх тварин та просить про допомогу їм. Для роботи учні мають все необхідне маркери, малюнки, папір, принтер для копіювання, комп’ютер з виходом в Інтернет.

 

And now it’s time to work in groups. Every group is going to have its own task. Today we are speaking about animals, love and care. You know some people are cruel, that’s why there are a lot of stray animals in the streets of   our   town.   We may see some of them while passing the market. Shop-assistants and people feed them. But they are still unhappy. They need love and care, but most of all they need home. Your task is to help them the find     homes. Group 1: write a short note to our school newspaper “Scarlet sail”. Group 2: write a leaflet to our citizens. Group 3: write a note at the website of our school. Your task is to help dogs. You have only 5 minutes. Then the speakers will present your work. Thank you very much for your work, I hope it will help.

 

Form 8. Topic “Free time”

TV-bridgeUkrainethe UK”.

Мета:

Тренувати учнів у вживанні граматичного та лексичного матеріалу.

Тренувати діалогічне мовлення учнів за ситуацією, яка задана вербально.

Практикувати вміння працювати в команді.

Розвивати пам’ять, логічне мислення, вміння планувати мовленнєвий вчинок логічно та послідовно; вміння працювати в команді та прислуховуватись до думки співрозмовника.

Формувати соціальну, самоосвітню, полікультурну та комунікативну компетентності.

Виховувати любов до мови, яка вивчається.

Виховувати повагу до культури та традицій рідної країни та країни, мова якої вивчається.

Опис діяльності: Учням пропонується об’єднатися в 2 групи та уявити, що вони знаходять у двох телестудіях. 1 група в телестудії у Великій Британії, 2 група – в українській телестудії. В кожній студіє є тележурналіст. Який є відповідальним спікером і виконує функції лідера – спікера команди. Завдання для опрацювання – ставити питання та розповідати про традиційні види відпочинку, відпочинок в різні пори року, відпочинок людей різного віку. Більш того слід загострити увагу на так званих екстремальних видах відпочинку.

 

So, children now I suggest you to imagine that you are in a TV studio. This group is schoolchildren from the UK and you are sitting in the studio in Great Britain. And that group is schoolchildren from Ukraine and you at home in the studio in Khreshchatyk street. There is a journalist in each studio. The task is to be ready to answer the questions of our journalists and speak how children from your country spend their free time.